12.10.2020.Дистанційне навчання.
Виконайте завдання.
Самостійна робота
Повторення
та узагальнення вивченого. Орфографія. Основні правила правопису
1. Усі прислівники
пишуться разом у рядку
А з/ранку,
в/осени,с/покон/віків, с/тиха
Б по/нашому,
ген/ген, на/світанку, у/зимку
В далеко/далеко, з/відусіль, з/низу,
на/право
Г з/вечора,
до/дому, на/щастя, по/літньому
2.Позначте рядок,
у якому в усіх словах треба поставити апостроф
А подвір..я,
торф..яний, Лук..янченко Б з..їжджати,
сер..йозний, черв..як
В пів..ягоди,
рутв..яний, бур..ян Г без..язикий,
ін..єкція, цв..яховий
3.Усі дієслова з НЕ пишуться РАЗОМ у рядку
А не/виконати,
не/написати, не/бути, не/вміти
Б не/хотіти,
не/дивитися, не/додивитися, не/дорожити
В не/зрозуміти,
не/забути, не/спитати, не/вказати
Г не/навидіти,
не/хтувати, не/добачати, не/доїдати
4.Усі слова
пишуться з м'яким знаком у рядку
А мен..ший,
сон..ця, різ..бяр Б камін..чик,
куз..ня, віл..но
В їдал..ня,
Гор..кий, дон..чин Г промін.чик, т..мяний, волин..ський
5.У всіх словах на
пропусків потрібно писати букву Е
в рядку
А сид..ш, кле..ш,
служ..ш Б перелаз..ш, пиша..шся. біж..ш
В нос..ш, економ..ш,
хоч..ш Г пиш..ш, каж..ш, клекоч..ш
6.Правильно
поділені для переносу всі слова в рядку
А міль-йон,
під-земелля, під-живити, пів-зошита
Б пі-дбігги,
са-ді-вник, о-сінь, кі-но
В пок-лонитися,
ріл-ля, на-йкращий, НА-ТО
Г бі-йка,
сход-ження, лушпи-ння, прий-менник
7. М’який знак на місці пропуску НЕ треба
писати в усіх словах рядка
А лял..чин, кін..чик, щас..тя Б совіс..тю, близ..ко, американ..ський
В ковз..кий, камін..чик, Хар..ків Г познач..мо, кин..мо,
ріж..мо
8. Подвоєні літери треба писати в усіх словах
рядка
А радіст..ю,
нездолан..ий, зіл..я Б
зван..я, жовч..ю, розрізан..ий
В завдан..я, велич..ю, попідтин..ю Г зроблен..ий, забут..я,
с..авець
9.Префікс З-
пишеться в усіх словах рядка
А ..тиха, ..ховати, ..кинути Б ..бити, ..різати,
..кріпити
В ..шити, ..чистити, ..цілити Г
..будити, ..горіти, ..худнути
10. У всіх словах
пишеться префікс ПРИ- в рядку
А ..старий,
..морський, ..клеїти Б ..глибокий, ..завзятий, ..мудрий
В ..морожений,
..спокійно, ..будувати Г ..старкуватий, ..порошило, ..везти
11. Спрощення в
групах приголосних не відбулося в усіх словах рядка
А надкіс..ниця,
зап'яс.ний, проїз..ий Б кіс.лявнй, хворос.няк, хвас.ливий
В аванпос.ний,
шіс..надцять, улес..ливий Г балас.ний, шіс.сот, тиж..невий
12.Усі прислівники
пишуться з –НН- в рядку
А
бажан..о, впевнен..о, шален..о, віддален..о Б
відмін..о, священ..о,щоден..о,старан..о
В гуман..о, активн..о,без упин..о, сон..о Г
незбагнен..о, ден..о, зелен..о, туман..о
Самостійна робота
Словосполучення. Будова й види словосполучень за
способами вираження головного слова. Граматична помилка
1. Словосполучення
складається
А з синтаксично рівноправних слів Б з головного і залежного слова
В з повнозначного і службового слова Г
з окремих реплік
2.Усі словосполучення є простими в рядку
А перший екзамен, знайти спільну мову, віртуозне виконання
композиції
Б хлопець дав волю ногам, попередня домовленість,
радісна зустріч
В найбільш
важлива зустріч, дівчина із блакитними очима, не любити всіма фібрами душі
Г готувати з душею, досягнення спортсменів, яскраві
барви
3.Визначте
словосполучення, яке НЕ відповідає граматичним нормам української мови
А широка авеню Б
свійська собака
В маленький поні Г
широка путь
4. Помилки нема в
словосполученні
А місяць квітень Б моя автобіографія
В вільна вакансія Г чинний закон
5. Граматичну помилку допущено в рядку
А яскравіші декорації Б найвиразніший монолог
В щонайсучасне трактування Г краща інсценізація
6. Усі словосполучення прикметникові в рядку
А рідне місто, яскраве сонце, червона калина
Б дуже
відомий, надзвичайно цікавий,
потрібний людям
В думати
про справу, спілий
аґрус, обсипаючи промінням
Г смачний обід, вся країна, моє життя
7. Усі словосполучення займенникові в рядку
А щось цікаве, хтось із них, нікого з гостей
Б поїзд прибуває, розмова про наболіле,
залишитися без нічого
В крик брата, щось блідо-рожеве, злива радості
Г молоде лоша, котрийсь хлопець, чимало учнів
8. Усі словосполучення дієслівні в рядку
А побачити диво, незважаючи на дощ, розмова з
товаришем
Б прийти вчасно, короткий день, готовий
допомогти
В прийти ввечері, відліт птахів, погожий день
Г пропонує співпрацю, прочитавши записку,
переміг усіх
9.Усі сполучення
слів є словосполученнями в рядку
А нова книгарня; оповідання й повісті;
зацікавити змістом
Б
порадіти
за товариша; товариська підтримка; познайомитися й заприятелювати
В національний етикет; біля столу; відповідно
до вимог
Г
цікаві
завдання; боротися чесно; сподіватися на перемогу
10.Усі сполучення
слів НЕ є словосполученнями в рядку
А духмяний цвіт, сонце і мороз, від нього
Б
сильний
вітер, берегти природу, відповів спокійно
В
буду співати, поміж горами, байдики бити
Д осінні квіти, цікава книжка, наді мною
11. Усі сполучення
слів НЕ є словосполученнями в рядку
А сиплють
зорі; гей, пісне;
підкажіть мені; мріяти
й шукати
Б якщо
сказати; позаду нього;
найбільш вагомий; іржавий якір
В якщо
повірити; немов роса;
найменш різко; мати плаче
Г вирушати
в мандри; підкажіть
мені; цікава думка
12.
Установіть відповідність між
видами словосполучень і прикладами
1
іменникові 2
прикметникові 3
дієслівні 4
прислівникові |
А
заспівати пісню, здобути перемогу, вирішити проблему Б
задум
письменника, уміння вчитися; справедливе змагання В досить вдало, близько
до метро, пізно ввечері Г
вдячний
учителям; золотий від сонця, потрібний людям Д щось чудове, хтось із
нас, когось з учасників |
УКРАЇНСЬКІ ІСТОРИЧНІ ПІСНІ ТА НАРОДНІ ДУМИ
Завдання 1─ 12 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише
ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь
1. Татари у пісні «Ой Морозе,
Морозенку» порівнюються
А буйним вітром Б громом та хмарою
В зграєю воронів Г сильним дощем і градом.
2. Слова Дивись
тепер, Морозенку, Та на свою Україну! належать
А козакам Б
татарам В полякам Г
поміщикам
3.У пісні
«Зажурилась Україна» йдеться про
А
боротьбу з турецько-татарським ордами
Б боротьбу з польською шляхтою
В національно-визвольну боротьбу в
1648-1657 рр.
Г напади на поміщицькі маєтки
4. Один із
захисників країни звернувся до пана в
пісні «Зажурилась
Україна» з проханням
А брати
шаблю та йти воювати
Б вчасно зібрати
врожай
В нагородити козаків за їх мужність і
завзятість
Г
віднайти полонених і допомогти їх звільнити
5.
Герой якої історичної пісні очолив боротьбу з панами в Умані і здобув слави
А «Зажурилась
Україна» Б
«Ой Морозе, Морозенку»
В «Максим козак
Залізняк» Г «Віють вітри, віють буйні»
6. Яку чисельність війська зібрав
Максима Залізняка у місті Жаботині (пісня «Максим козак Залізняк»)?
А десять тисяч
Б
двадцять тисяч
В
тридцять тисяч
Г сорок
тисяч
7. Марусі Чурай приписують авторство пісні
А «Зажурилась Україна» Б «Ой Морозе, Морозенку»
В «Максим козак Залізняк» Г
«Ой не ходи, Грицю»
8.Сучасним
виконавцем народних дум вважається
А О. Вересай Б
М.Кравченко
В Г. Гончаренко Г В.Нечепа
9. У думі «Маруся
Богуславка» згадується свято
А
Водохреще Б Великдень
В
Трійця Г Різдво
10. Думи
виконуються у супроводі
А скрипки Б
флейти
В бандури Г сопілки
11. Історичні пісні є жанром
А епосу Б лірики
В
драми Г ліро-епосу
12.Невольники
просять вислухати «у просьбах щирих, у нещасних молитвах» (дума «Маруся
Богуславка»)
А Марусю Б
один одного В Бога
Г пана турецького
ІІ рівень
13. Розташуйте події у правильній послідовності («Маруся
Богуславка»)
A «То тоді ті козаки
теє зачували,
Білим лицем до сирої землі припадали».
Б «Гей,
козаки,
Ви, біднії невольники!
Угадайте, що в нашій землі
християнській за день тепера?».
В «То
на святий празник, роковий день….
Став пан турецький до мечеті
від'їжджати».
Г «На
камені біленькому,
Там стояла темниця кам'яная».
Завдання 14-16 передбачають установлення
відповідності.
До кожного
рядка, позначеного БУКВОЮ, доберіть відповідник, позначений ЦИФРОЮ
14.Установіть
відповідність між фрагментом твору та
його назвою
A «Ой козак до дружини, Бурлака до дрюка: І на чверті не рубали». |
1 «Віють вітри, віють буйні»
|
15.Установіть відповідність між художніми засобами та цитатами
А «татар
велика сила» Б «бідні
невільники», «святий день» В «Україна славою покрита» Г «Тяжким горем та сльозами, Та кров’ю
полита!». |
1 постійні
епітети 2 метафора 3 порівняння 4 гіпербола 5 риторичний
оклик |
16.Установіть відповідність між художніми образами та назвою творів
А ясні очі,
місяць,кінь вороненький Б військо,сім
гармат, пани, німий степ В невільники,
мечеть, дівка-бранка Г орда,
маленькії діти, вражий турчин |
1 «Максим
козак Залізняк» 2 «Маруся
Богуславка » 3 «Ой не
ходи, Грицю…» 4 «Зажурилась
Україна» 5 «Засвіт
встали козаченьки»
|
ІІІ рівень
Завдання 17 вимагає розгорнутої відповіді на питання
17. Виконайте одне із завдань(2б.).
Хто такі кобзарі? Розкажіть про одного з
народних співців-кобзарів.
Хто така Маруся Чурай? Розкажіть про її життя
та діяльність.
Літературний
диктант №1
Художня
література. Історичні пісні
1.
Конкретна й водночас узагальнена картина людського життя називається…
2.
До словесних образів належать…
3.
Пісня “Зажурилась Україна” розповідає про боротьбу з…
4.
Яка зброя знадобиться під час боротьби з турками (пісня “Зажурилась Україна”)?
5.
Художній засіб, який використано в назві пісні “Зажурилась Україна” …
6.
Іван Сірко у пісні “Та, ой як крикнув же козак Сірко” порівнюється із…
7.
Савур-могила згадується в пісні…
8. Про популярність пісні
“Ой Морозе, Морозенку” свідчить кількість варіантів. Скільки їх?
9.
Що сталося з Морозенком, коли потрапив у полон?
10.
Чому
зажурилася Україна?
11. Як
називають художній засіб, коли явища природи зображуються паралельно з явищами
людського життя?
12.
Слова “Наша дума, наша пісня не вмре не загине” належать…
Літературний диктант №2
Кобзарі
та лірники. Думи
1.
Історичні пісні та думи виникли в період появи…
2.
Найпопулярнішими музичними інструментами на Запорізькій Січі були…
3.
Кобзарі спершу називали думи…
4.
Кобзарську школу у с. Стрітівці на Київщині створили…
5.
Театром одного актора, українським Гомером називають…
6.
Яка вада
змушувала співців об’єднуватися в братства, у яких вони передавали свій досвід
учням…
7.
Дума виконується…
8.
Хаотичне повторення частин твору з метою уповільнення розповіді називається…
9.
Героїня думи “Маруся Богуславка” родом із…
10.
У думі “Маруся Богуславка” події відбуваються на … морі
11.
Скільки невільників було в неволі?
12.
Про яке християнське свято сповістила Маруся козакам?
Синтаксис (від грец. syntaxis
– побудова, поєднання) – це розділ мовознавства, що
вивчає словосполучення і речення. Пунктуація (від лат. punctum – крапка) –
це розділ мовознавства, що вивчає правила вживання розділових знаків . |
ВІДМІННІСТЬ СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ ВІД
СЛОВА, ЙОГО ФОРМИ Й РЕЧЕННЯ
Про те, чим словосполучення відрізняється від слова, його
форми й речення
ПРИГАДАЙМО. Чим словосполучення
відрізняється від слова?
ВПРАВА 1. Прочитайте й порівняйте сполучення слів трьох колонок. У
якій з них подано словосполучення? Для виконання завдання скористайтеся
алгоритмом.
осінь
золота осінь Настала золота осінь.
у лісі
в осінньому
лісі Тихо в
осінньому лісі.
Словосполучення не виражає думки, не має інтонаційного оформлення. Воно, як і слово, слугує матеріалом для побудови речень.
Слова у словосполученні пов’язані за змістом і граматично.
Змістовий зв’язок встановлюємо
за допомогою питання: руки (чиї?) мамині; живе (де?) у місті; осінь (яка?)
золота; листя (яке?) жовте.
Граматичний
зв’язок здійснюється
за допомогою закінчення (мамині
руки,
маминими руками) або закінчення і прийменника (жив у місті,
переїхали
до села) .
ВПРАВА 3. Які з поданих сполучень слів є словосполученнями? Свою думку обґрунтувати.
ЗРАЗОК |
Словосполучення: тихого вечора;
до осіннього лісу; білосніжна зима; відгадати загадку; побачити затемнення;
мамина любов.
Речення:
Заспівай мені колискову. Світає. Прийшла весна. Ніч чудова. Гасне світло.
Вщухла буря. На зеленому лужку зайченя сховалось.
Словосполучення не виражає думки, інтонаційно
не оформлене. Речення має граматичну основу (підмет і присудок), виражає
закінчену думку.
За будовою словосполучення бувають непоширені
та поширені.
Непоширені складаються
з двох слів, які є самостійними частинами мови. Н а п р и к л а д: жовте листя, осіннє листя, бігти
швидко, читати книжку, полити квіти.
Поширене словосполучення складається з трьох і більше слів.
Н а п р и к л а д: згрібати жовте листя, осіннє листя на деревах, бігти швидко
додому, довго читати книгу, полити сьогодні квіти.
ВПРАВА
4. Запишіть спочатку непоширені словосполучення,
потім – поширені.
Мелодійна
пісня, віночок українських пісень, прогулюватися гаєм, вирушити на прогулянку
до гаю, вірно дружити, мати кількох друзів серед однокласників, щира приязнь,
дотримати даного товаришеві слова [2, 64].
ЗРАЗОК |
Непоширені: мелодійна пісня, прогулюватися гаєм, вірно дружити, щира приязнь.
Поширені: віночок українських пісень, вирушити на прогулянку до гаю, мати кількох
друзів серед однокласників, дотримати даного товаришеві слова.
Б Мрії вже щезли, мов птах розвіяв їх крильми.
В На гору доступитися нелегко, зате з гори зручніше боронитись.
Г Оксана думала, що вже давно стемніло. (0,5б.)
1 сполучники причини
2 сполучники мети
3 сполучники часу
4 сполучники умовні
|
А якщо, якби, коли б
Б бо, тому що, через те що
В як тільки, як, коли,
поки
Г щоб, для того щоб
Д що, щоб, неначе
|
1 сполучники
2 прийменники
3 частки
4 вигуки
|
А поки, але,
та
Б біля, за,
над
В десь,
там, тут
Г ай! га! браво! Боже!
Д не, ні, ані
|
1 пишуться разом
2 пишуться через дефіс
3 пишуться окремо
|
А немов/би, начеб/то,немовби/то
Б чекай/но, тому/то, знайшов/таки
В поки/що, навряд/чи,
дарма/що
|
1 навздогін
2 поряд
3 протягом
4 біля
|
А між
Б близько
В слідом за
Г упродовж
Д поруч
|
Б із/за, під/час, по/серед, по/при, з/середини
В на/вкруг, по/переду, по/руч, по/заду, не/залежно/від
Г з/метою, у/результаті, у/зв’язку/з, згідно/з (0.5б.)
В Посадила край дороги тополю. Г Як пахнуть квітами простори. (0.5б.)
В що/небудь, сказав/би, хай/живе Г нехай/іде, ти/ж, таки/взяли(0.5б.)
В кру/кру, їй/Богу, на/здоров’я Г будьте/ здорові, до/побачення (0.5б.)
1 сполучники причини
2 сполучники мети
3 сполучники часу
4 сполучники порівняльні
|
А поки, коли, як тільки
Б оскільки, у зв'язку з тим що
В неначе, мовби, як
Г щоб, для того щоб
Д але, зате, проте
|
1 сполучники
2
прийменники
3 частки
4 вигуки
|
А позаду,
за, над
Б або, та,
аби
В спасибі!
рятуйте! браво! отакої!
Г хай, нехай, б
Д звідти, там, тут
|
1 пишуться
разом
2 пишуться через
дефіс
3 пишуться
окремо
|
А навряд/чи, що/за,
дарма/що, поки/що
Б казна/де,
хтозна/що, тому/то, пiшов/таки
В що/дня, чим/дуж,
анi/трохи
|
1 родовий
2 давальний
3 знахідний
4 орудний
|
А навпереймі
їй
Б пісня без
слів
В крізь
туман не видно
Г видніється за лісом
Д стоїть на
зупинці
|
Немає коментарів:
Дописати коментар