10 клас

12.10.2020.Дистанційне навчання.

Виконайте завдання.

Лексична помилка

1 варіант

1. Лексичну помилку допущено в рядку

А бурхливі овації                            Б залежно від обставин

В обрати представника                  Г взявся до роботи

2.Лексичну помилку допущено в рядку

А брати участь                                 Б оточуюче середовище

В сидіти на протязі             Г половина учнів

3.Лексичну помилку допущено в словосполученні

А відкрити банку                             Б байдуже ставлення

В розумний вундеркінд                 Г цікаві заходи

4. Лексичну помилку допущено в словосполученні

А відсутній по хворобі                  Б висловлюватися вголос

В цього року                                    Г внесок у науку

5.Лексичну помилку допущено в рядку

А діючий вулкан                             Б тонізуючі речовини

В ідучий пішохід                            Г блукаючий нерв

6. НЕМАЄ лексичної помилки в рядку

А  здавати іспит                               Б  заказати товар

В  по крайній мірі                           Г  зазнати поразки

7.НЕМАЄ лексичної помилки в рядку

А квітень місяць                             Б складати іспит

В долоні рук                        Г п’ята година вечора

8.НЕМАЄ лексичної помилки в рядку

А гарно виглядати                           Б  здобути перемогу

В несподіваний сюрприз               Г колишній екс-президент 

9. Помилково вжито слово в рядку

А багаточисельний мітинг Б провідний інженер

В видаляти зуб                                Г завдати удару

10.Помилково вжито слово в рядку

А зачиніть двері                              Б закрийте банку

В закрийте вікна                              Г розгорніть підручник

11.Помилково вжито слово в рядку

            А йти вниз                                         Б передовий авангард

В упродовж дня                              Г прийти на прем’єру

12.Лексичну помилку допущено в усіх рядках, окрім

            А обсяг продукції                           Б виключення з правила

В слідуючий день                           Г задати запитання

 

 


Лексична помилка

2 варіант

1. Лексичну помилку допущено в рядку

А вільна вакансія                                        Б жодного разу

В поводитися ввічливо                             Г розпочати збори

2.Лексичну помилку допущено в рядку

А я вибачаюся                                             Б навчальний заклад

В сходова клітка                                        Г посіли перше місце

3. Лексична  помилка  є в рядку

А корислива людина                                   Б лікувальний лист

В дружній погляд                                       Г рекомендований лист

4. Лексичну помилку допущено в рядку

А трапляються помилки                            Б вітальний адрес

В приймати участь                                      Г складати іспит

5.Лексичну помилку допущено в рядку

А військовий парад                         Б воєнне училище

В військова частина                                   Г воєнна зона

6. Помилково вжито слово в рядку

А багаточисельний мітинг             Б провідний інженер

В видаляти зуб                                            Г завдати удару

7.Лексичну помилку допущено в усіх рядках,ОКРІМ

А креативна творчість                               Б основний лейтмотив

В чорна сажа                                               Г освітянська спільнота

8. Лексичну помилку допущено в рядку

А запросив до театру                                 Б відповіді співпадають

В робота за сумісництвом            Г розгорнути книгу

9.Лексичну помилку допущено в рядку

А уникнути небезпеки                                Б їхати автобусом

В приїхав сім років назад                          Г винайняв квартиру в центрі

10.Лексичну помилку допущено в рядку

            А пестити дитину                                        Б посів   призове місце

В фільм сподобався                                  Г страшна потвора

11.НЕМАЄ лексичної помилки в рядку

А крутиться голова                                    Б  купляти зошити

В накрапає дощ                                           Г  листати журнал

12. НЕМАЄ лексичної помилки в рядку

А курс долара росте                                   Б у більшості випадків

В корінним образом                                   Г освітній процес

 

 

10 клас

Самостійна робота Фразеологізми. Cинонімія й антонімія фразеологізмів

1 варіант

1.Визначте, яке сполучення слів не є фразеологізмом

А гострий язик                                 Б співати дифірамби

В викинути з машини                      Г туманити голову

Д м’яти боки

2.Позначте рядок, у якому всі сполучення слів є фразеологізмами

А битий жак, носити воду коромислом, дивитись крізь окуляри

Б  перевертати душу, пороти гарячку, чорна година

В читати між рядками, правити теревені, бити ременем

Г закинути ноги на плечі, друге дихання, накрити одіялом

Д брати на решето, схопити за жабри, врізати палець

3.Установіть відповідність між частинами фразеологізмів

1 ахіллесова

2 геркулесові

3 гадесові

4 авгієві

 

А стовпи

Б поля

В п’ята

Г бочки

Д стайні

4. Доберіть до фразеологізмів антоніми

1мухи не скривдить

2 ходити гоголем

3 чесати язиком

4 сміятися на кутні

 

А лягати від сміху

Б умиватися слізьми

В ні пари з уст

Г валятися в ногах

Д пальця в рот не клади

5.Доберіть до фразеологізмів антоніми

1 підносити до неба

2 хоч голки збирай

3 як кішка з собакою

4 кури не клюють

 

А хоч око виколи

Б як риба з водою

В топтати в болото

Г  хоч греблю  гати

Д як у кота сліз

6.Доберіть до фразеологізмів антоніми

1  давати волю сльозам

2  давати хропака

3  давати прочухана

4  давати горобцям дулі

 

А  гнути спину

Б  не змикати очей

В  реготати

Г  відпочивати

Д  співати дифірамби

7.Доберіть синонім до кожного фразеологізму.

1 точити ляси

2 драла дати

3 приший кобилі хвіст

4 гнути кирпу

 

А п’ятами накивати

Б п’яте колесо до воза

В теревені правити

Г дерти носа

Д не мати хисту

8. Установіть відповідність між фразеологізмом та його значенням

1 ніде правду діти  

2 викинути з голови

3 як більмо на оці

4 липнути наче смола

 

А настирливо

Б забути

В відверто

Г зайве

Д незручно

9.Установіть відповідність між частинами фразеологізмів

1 повзти

2тремтіти

3 дивитися на нові ворота

4 причепитися

 

А як баран

Б як реп’ях

В як осиковий лист

Г як черепаха

Д як муха

10.Установіть відповідність між частинами фразеологізмів

1  не чути

2  вставляти

3  внести

4  відділяти

 

А  кукіль від пшениці

Б  палиці в колеса

В землі під ногами

Г  головою

Д лепту

11. Установіть відповідність між фразеологізмом та його тлумаченням

1 голову підставляти

2 за душу брати

3 розбити глека

4 пускати шпильки

 

А насміхатися

Б ризикувати

В зруйнувати

Г зворушити

Д посваритися

12.Розкрийте значення фразеологізмів

1 дим пустити в очі

А отруїтися чадним газом

Б курити кальян

В заплющити очі

Г обманути

Д дихнути на когось тютюновим димом

2 тягти лямку

А працювати

Б полюбити роботу на землі

В осісти для проживання

Г відчинити двері

Д злякатися

3стояти поперек горла

А надоїсти

Б бути байдужим

В захворіти

Г несвоєчасно зробити

Д хвилюватися

4  за плечима не носити

 

А хвилювання

Б щось непотрібне

В те, що в житті згодиться

Г те, що в житті не згодиться

Д те,що ти ніколи не побачиш

Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я».

Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»

Завдання 1─ 18 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь

1. Уперше твір Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» був надрукований у(1б.)

А   щомісячнику «Киевская старина»                 Б  львівському журналі «Правда»

В   Полтаві, у журналі «Рідний край»                  Г   Женеві, у збірнику «Громада»

Д   львівському журналі «Громадський друг»

2. Укажіть справжнє прізвище Івана Нечуя-Левицького (1б.)

А Нечуй                    Б Левицький                        В Рудченко

Г Панасенко             Д Фітільов

3. І. С. Нечуй-Левицький увів в українську літературу новий жанр — (1б.)

А  історичний роман                       Б  історичну повість

В  соціально-побутову повість    Г  соціально-психологічний роман

Д  пейзажна новела

4. Темою твору «Кайдашева сім΄я» є зображення(1б.)

А життя нетипової для України селянської родини

Б життя українського села в пореформену добу на прикладі однієї родини

В родинних перипетій в українському селі в добу кріпацтва

Г сімейного селянського побуту до закріпачення українських земель

Д життя селянської родини як зразка сім΄ї з патріархальним устроєм

5. Прототипом Кайдашевої сім’ї була родина  (за твором Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я») (1б.)

А Кайдашів               Б Мазурів                             В Павлюків

Г Балашів                             Д Довбишів 

6.Старий Кайдаш, крім хліборобства, займався ще й (за твором Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я») (1б.)

А гончарством                     Б бджолярством                 В мисливством

Г стельмахуванням             Д лозоплетінням

7. Родина Балашів з повісті «Кайдашева сім΄я» живе в (за твором Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я») (1б.)

А Зачіплянцях                      Б Кобиляках             В Семигорах                       

Г На Запоріжжі                    Д Западинцях

8. Серед героїв «Кайдашевої сім΄ї» облесливість, фальшива манірність, надмірна повага до панів властиві (за твором Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я») (1б.)

А  Кайдашу                           Б Мелашці                В Лаврінові

Г  Карпу                                Д  Кайдашисі

9. Хто з персонажів твору Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» вважав, що вісь воза зламалася тільки тому, що він поїхав по снопи в неділю? (1б.)

А Омелько Кайдаш             Б Карпо                     В Лаврін

Г Кайдашиха            Д Мотря

10. Мелашка, яка йшла за Россю, нагадувала Лавріну (за твором Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я») (1б.)

А човник з рожевими вітрилами              Б велику червону квітку

В самотню берізку серед поля                            Г червону калину біля криниці

Д великий букет маків

11.Панас Мирний  народився на(1б.)

            А Харківщині                       Б Сумщині                В Житомирщині                             

Г Полтавщині                      Д Волині

12. Справжнє прізвище Панаса Мирного

А Рудченко                          Б Руденко                 В Руданський

Г Білик                                  Д Левицький

13 . Уперше твір «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» було надруковано в(1б.)
            А Львові                            Б Харкові                                В Парижі

Г  Женеві                             Д Києві

14.«Хіба ревуть воли, як ясла повні» - це... (1б.)

            А соціально-побутовий роман                  Б історично-соціальний роман

В соціально-психологічний роман          Г  соціально-побутова повість    

Д  соціально-психологічна повість

15. Першим симфоністом української прози назвав Панаса Мирного(1б.)

А О. Білецький                     Б Д. Яворницький               В О. Гончар

Г М. Старицький                 Д І. Франко

16. Сюжетною основою для написання твору «Хіба ревуть воли, як ясла повні» став нарис(1б.)

А «Лихий попутав»  Б «Пропаща сила»               В «Подоріжжя од Полтави до Гадячого»

Г «Лихо давнє й сьогочасне»       Д «Лихі люди»        

17. «Хіба ревуть воли, як ясла повні» є зразком(1б.)

А  імпресіонізму                 Б  символізму                      В  романтизму                               

Г  експресіонізму                Д  реалізму

18. В основу твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» лягла історія (1б.)

А панів Польських              Б закріпачення України

В розбишаки Василя Гнидки        Г народного месника Устима Кармелюка

Д опришка Олекси Довбуша

ІІ рівень

Завдання 19-21 передбачають установлення відповідності.

 До кожного рядка, позначеного БУКВОЮ, доберіть відповідник, позначений ЦИФРОЮ

19.  Установіть відповідність між героями твору Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я»  та їх висловлюваннями (4б.)

1 Кайдашиха

2 Мотря

3 Мелашка

4 баба Палажка

 

А «Це нечиста сила мене давила... Двадцять пасок з’їла в Києві, а за двадцять першою такий гріх трапився. Послинив нечистий усе лице, й губи, й щоки».

Б «Одривай хату од цих злиднів! Що б там не коштувало,

одривай, а ні, я сама одірву».

В «Не жаль мені ні села, ні роду, жаль мені тільки чоловіка. Мабуть, він за мною побивається, коли одразу так залило мою душу сльозами».

Г «Шкода мені тебе! У мене ще не було такої доброї та робочої наймички, як ти».

Д «Скинь її з драбини додолу, нехай собі голову скрутить, щоб знала, як лазити на наше горище».

20.Установіть відповідність між сюжетними елементами твору Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» (4б.)

1 експозиція

2 зав’язка

3 розвиток дії

4 розв’язка

 

А сватання й одруження Карпа з Мотрею

Б розмова Карпа й Лавріна про одруження

В всихання груші

Г сутичка Мотрі з Марусею, внаслідок якої Маруся втратила око

Д лікування Омелька Кайдаша бабою Палажкою

20. Установіть відповідність між героями твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»  та їх репліками(4б.)

1Галя

2Мотря

3 Оришка

4 Явдоха

 

А «Ну, так! придбаєш, дочко, свекруху на весь світ... Господи! На ній і обличчя людського не знать... Від злості аж скривилася; висохла, як суха тараня...»

Б «Ви, - каже, - мамо, на своєму віку нетрохи здоров'я стратили, сили збавили, спочиньте ж хоч на старість. Хай я, молода, тепер буду працювати, а вам треба спочивати на щось інше!» 

В «Спасибі тобі, дочко, за твою ласку, як до його, так і до мене! Як ти ввійшла до нас, то мов праведне сонце вступило в хату, .немов нам очі розв'язала, світ повила рожевим квітом... » 

Г «Чи воно коли буде правда на свiтi? чи, мабуть, нiколи не буде?!

Д «Не ходи туди, сину! Не ходи, моя дитино! Бач, які то лихі діти: б'ють тебе, малого, зобижають... Не ходи!.. »

 

 

ІІІ рівень

Завдання 23 (творчого характеру)

23.Виконайте одне із завдань(2б.).

·        Чи погоджуєтеся ви з думкою Жана Поля, що людина повинна бути доступною для пристрастей, але владною керувати ними. Відповідь обґрунтуйте.

·        Чи погоджуєтеся ви з думкою, що соціальні умови життя родини Кайдашів є основною причиною їхніх сварок. Відповідь обґрунтуйте

 28.09.2020р. Готуємося до ЗНО цікаво!

Орфографічно-лексичний практикум

1. Записати слова, обравши малу або велику літеру.

(п)роспект (а)кадеміка (ж)укова, (а)ндріївський (у)звіз, (к)вартал (ш)евченка, (в)елика (о)кружна (д)орога, (м)айдан (н)езалежності, (с)танція (м)етро «(м)айдан (н)езалежності», (в)оєнно-(г)рузинська (д)орога,                 (п)івденно-(з)ахідна (з)алізниця, порт (о)деса, (к)иївський (в)окзал у (м)оскві, (п)риміський (к)иївський (в)окзал, (м)іжнародний (а)еропорт «(б)ориспіль», (і)вано-(ф)ранківська (о)бласть, (д)желал-(а)бадська (о)бласть, (к)расноярський (к)рай, (с)узір'я (в)елика (в)едмедиця, (п)івнічний (л)ьодовитий (о)кеан, (п)ланети (с)онячної (с)истеми, (с)хідносибірська (р)івнина, (к)римський (п)івострів, (о)зеро (с)иваш, (с)хідно-(к)итайське (м)оре, (в)улкан (т)аланг.

2. Від поданих імен утворіть чоловічі та жіночі форми імен по батькові.

Артур, Гурій, Данило, Корній, Ничипір, Руслан, Савелій, Ілля, Густав, Захар, Ізмаїл, Лука, Семен, Іван, Мина, Потап, Яким, Альфонс, Тит, Григір, Дмитро, Лазар, Кузьма, Антип, Юрій, Владислав.

3. Утворити від поданих слів складні іменники, записуючи їх групами утворені за допомогою єднальних звуків і без них.

Життя, утверджувати; лоза, плести; перекотити поле; тися­ча, літа; інтернет, клуб; турбіна, сушити; радіо, слухати; лорд, канцлер; міні, маркет; м'ясо, комбінат; генерал, лейтенант; су­пер, кубок; максі, мода; пів, яблуко; напів, жарт; інтернет, ви­дання; п'ять, тонна; чорний, земля; життя, писати; світло, вода, лікувати; сам, висувати; земля, впорядковувати; гірничий, про­ходити; хліб, збирати; купити, продати; перший, основа; овоч, сховати; доля, доленька; плоский, гора; кіно, режисер; марш, маневр; мега, ват; мегават, година.

4. Запишіть складні прикметники .

Науково / технічний, військово / зобов'язаний, культурно / ос­вітній, українсько / російський, індо / європейський, світло / зе­лений,                               червоно / гарячий, темно / шоколадний, вельми / шановний, високо / авторитетний, три / кутний, договірно / правовий, екс / чемпіонський, суспільно / політичний, масово / політичний, професійно / кваліфікаційний, судово / експертний, сніжно / бі­лий, північно / західний, вогне / небезпечний, вантажно / розвантажувальний, напів / шкіряний, довідково / інформаційний.

5. Запишіть подані сполучення словами, узгодивши числів­ники з іменниками.

12 (центнер), 532 (рік), 7,93 (метр), 1,5 (тисяча), 33 (хвили­на), 68 (гривня), 44 (градус), 3,7 (раз), 1/2 (книжка), 7 (рейс), 16 (партія), 2655 (метр), 1,5 (хвилина), 2,5 (раз), 150 (відсоток).

6. З'ясуйте різницю в лексичному значенні поданих паронімів.

Адрес — адреса, вправа — управа, сильний — силовий, компанія — кампанія, інтелігентний — інтелігентський, редакційний — редакторський, продуманий — придуманий, ідеальний — ідеалістичний, реальний — реалістичний, матеріальний — матеріалістичний, проблемний — проблематичний, музичний — музикальний, агітаторський — агітаційний.

7. Пояснити значення фразеологізмів

Геркулесові стовпи, гомеричний сміх, дамоклів меч, танталові муки, проходить червоною ниткою, як зіницю ока, гордіїв вузол, перейти рубікон, шалені гроші, ось де собака зарита, поставити крапку над «і».

 




Щирі почутт(т)я

І. Запишіть текст, виправивши орфографічні та пунктуаційні помилки.

Старовинн(н)ий дворянс..кий рід З(з)акревських відомий з писемнн(н)их джерел ще першої половини ХVІІ столітт(т)я. Яскраву сторінку в історії ц..ого роду вписав і Тарас Шевченко.

На/весні 1843 року після тривалої розлуки з Б(б)атьківщиною митець пр..їхав в У(у)країну. Чутка про пр..бутт(т)я Шевченка швидко поширилася між місцевим людом. Кожний свідомий У(у)країнець заможний чи бідний вв(в)ажав за честь зустрітися з К(к)обзарем запросити до свого дому.

Якраз у червні ц..ого року в маєтку Тетяни Волховської було влаштовано гучний бенкет на який зібралися гості не тільки з П(п)олтавс..кої а й із сусідніх губерній. З..явилися на торжество і Є(є)вген Г(г)ребінка з Тарасом Шевченком. Господиня тепло вітала К(к)обзаря й надала йому право першого бал..ного танцю. Партнеркою ж поета була красун(нн)я з Б(б)ерезової Р(р)удки Г(г)анна З(з)акревська.

До кінця житт(т)я Тарас Шевченко ..берігав щирі почутт(т)я до Ганни. Пер..буваючи на засланн(н)і в далеких К(к)азахських степах він пр..св..ятив їй зворушливу поезію «Г.З.». Згодом написав наступний шедевр Якби зострілися ми знову. На/при/кінці ХІХ столітт(т)я видатний У(у)країнський композитор Микола Лисенко поклав цю поезію на музику подарувавши світові чудовий романс.

165 сл. За М. Шкуркою
ІІ. Наголошуйте правильно: бенкЕт, заслАнні.

ІІІ. Виконайте тестові завдання до тексту.

Підметом у реченні є виділене слово

А митець Б честь В бенкет Г торжество

У реченні «Кожний свідомий українець, заможний чи бідний, вважав за честь зустрітися з Кобзарем, запросити до свого дому» виділений фрагмент є

А присудком Б означенням В додатком

Дієприслівником є слово

А влаштовано Б перебуваючи В зворушливу Г вітала

Прикметником якісного розряду є слово

А казахських Б чудовий В свідомий Г сусідній

У знахідному відмінку вжито всі слова, ОКРІМ А композитор Б поезію В музику Г романс
 
Картка № 15

Українська пісня в космосі

І. Запишіть текст, виправивши орфографічні та пунктуаційні помилки.

поетичної спадщини українсь...кого поета/романтика Михайла Петренка до нас дійшло лише дев..ят/надцят.. віршів. А визнанн(н)я йому пр..несла поезія Небо яку було взято за основу всесвітньо/відомої пісні/романсу Дивлюсь я на небо… .

Цей твір одразу полюбили люди. Коли ж до тексту долучився П(п)ольс..кий та український композитор В(в)ладислав З(з)аремба й здійснив класичне аранжуванн(н)я мелодії пісні вона стала во/істину народною. Кожний з видатних українс..ких співаків мав за честь пр..красити нею свій концертний

р..пертуар. Її співали Іван Козловський Дмитро Гнатюк Анатолій Слов..яненко усіх і не/ пер..лічити.

Небо стало першою українс..кою піснею що залунала в К(к)осмосі. У далекому 1962 році на на/в/коло/земну орбіту запустили новий космічний корабель Восток-4 яким керував космонавт/українець П(п)авло П(п)опович. Пролітаючи над рідним краєм незважаючи на заборону центру керуванн(н)я пол..отом на довільний витік інформації з космічного корабля Попович вирішив вийти в ефір з привітанн(н)ям до людей. Павло Романович мав чудовий голос і тому його привітанн(н)я з К(к)осмосу пр..звучало в пісенн(н)ій формі.

Дивлюсь я на небо та й думку гадаю чому я не сокіл чому не літаю… полинула через ефір до З(з)емлі до всього бе..межного простору знам..нита українс..ка пісня.

176 сл. За М. Шкуркою
ІІ. Наголошуйте правильно: визнАння, навколозЕмну.

ІІІ. Виконайте тестові завдання до тексту.

Не треба писати через дефіс
 

А поета/романтика
 

Б всесвітньо/відомої
 

В пісні/романсу
 

Г космонавт/українець
 

НЕ є присудком у реченні виділене слово

А дійшло Б народною В піснею Г незважаючи

3. Займенником є слово А усіх Б яким В над Г до

Синонімами до слова «чудовий» є всі, ОКРІМ

А блискучий Б розкішний В багатий Г незрівнянний

У місцевому відмінку вжито слово

А орбіту Б корабель В краєм Г простору
 

Повторюємо й узагальнюємо вивчений матеріал.
Виконайте тестові завдання з вивчених тем


Складне речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку. Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності
ІІ  варіант
Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 6.
[1] Є чимало казок і повір’їв, що у вербі живуть добрі духи, які можуть допомагати людині в її щоденних справах.  [2]     А в одній казці розповідається про жінку, душа якої на ніч переселялася у вербу, що росла біля порога хати. [3] Якось чоловік зрубав цю вербу.  [4]    Щойно вона звалилася на землю, як у ту ж мить померла й жінка. [5] Проте навіть у зрубаному дереві залишилася жити її материнська любов. [6] Зроблена з верби колиска ніжно заколисувала сироту-дитину, а виготовлена з вербової гілки сопілка розмовляла з дитиною маминим голосом, повчала її.
Завдання 1─ 6 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь
1. Стиль тексту
А художній                                       Б розмовний
В публіцистичний                           Г науковий
2.За типом мовлення текст є
А описом з елементами розповіді
Б розповіддю з елементами роздуму                
В розповіддю         
Г описом   
3.Засобом міжфразового зв’язку 1 і 2 речення є
А синонім                                         Б лексичний повтор           
В сполучник                         Г займенник  
4.Засобом міжфразового зв’язку 3 і 4 речення є
А синонім                                         Б спільнокореневе слово             
В сполучник                         Г займенник  
5. У ССЦ речення поєднані
А ланцюжковим зв’язком                         Б паралельним зв’язком
В ланцюжковим і паралельним
6. Тематичним реченням є
А 1                             Б 3
В 5                             Г 6
Завдання 7─ 10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь

ІІ рівень
7.Складне речення з різними видами зв’язку є в рядку
            А Листя не може плисти проти течії, воно жовтіє від туги, опадає, і вода відносить його до моря.
.
Б Той, хто з народом долю поділяє, від нього має щедру нагороду.
            В Поети йдуть за горизонт — поезія зостається віч-на-віч з вічністю.
 Г Одного зимового погожого дня забарабанили, заспівали дзвіночки — на нашу вулицю ввірвалася трійка в яблуках.
8. Складне речення з різними видами зв’язку є в рядку
 А На нього чекало багато роботи: треба було виносити з хати сіно й жолобки з-під насіння, протерти вікна, поставити сітку, розтикати попід стелю деревій.
            Б Мовчала трава, мовчало віддалік громаддя копиць, схожих на вершників, усе потонуло в безобрійній німій тиші.
            В Я слухав рідну пісню, рідну мову, і вона лилася струмком, у якому переплелись запахи калини, чебрецю, лепехи.
 Г І на цих високих пам’ятниках спочивають не тільки запізнілі перелітні птахи, а й, здається, у надвечірніх сутінках дрімають обважнілі хмари.
9. Складне речення із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком є в рядку
А Вишнево-яблуневі садки, що сьогодні зранку були такі змерзлі, подобрішали,
потеплішали, і село звеселіло, людські обличчя погіднішими стали.
Б  Позеленіли вікна, повітря стало бузково-синім, і верхівки тополь вигойдувались на поривчастому вітрі.
В Дурманом віяло з густих заростей, які двома застиглими хвилями означали нічну вулицю, танучи в повітрі, а з обійсть долинав дух матіоли.
Г  Мати брала пучками ягоду, несла до вуст, і, коли роздушувала черешню, то в кутиках уст спалахував сік.
10. Складне речення із безсполучниковим і підрядним зв’язком є в рядку
А Ти до мене прийшла не із казки чи сну, і здалося мені, що стрічаю весну.
            Б Рожевий пил спадав, синіло все кругом, і коси золоті зоря вплітала в трави.    В День і ніч стугоніли під вікнами ковані колеса возів, коні кресали копитами іскри, від ходи танків тремтіла хата.
            Г Марко піднімається на підсинений пагорб, де крізь сон зітхає кучерявий овес, і застигає на місці: од вітряка до нього йде його Оленка з білим вузликом у руці.
Завдання 11-14 передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ
11.Установіть відповідність між видом речення та прикладом.
Вид речення
1 складносурядне
2 складнопідрядне
3 безсполучникове
4 складне з різними видами зв’язку

Приклад
А Ви дуже сильні, якщо бажаєте добра.
Б Мета знімає з плеч вагу велику і крила нам легкі дає.
В Був теплий день, світилася весна.
Г Роби справу чесно, з душею, і твоє до тебе прийде.
Д У лісі сумно, але я люблю цей смуток, бо він близький душі моїй.
12.Установіть відповідність між видом речення та прикладом.
Вид речення
1 складне з різними видами зв’язку
2 складносурядне
3 складнопідрядне
4 безсполучникове

Приклад
А Посієш вчасно — вродить рясно.
Б Мати вірила, що земля все знає.
В Тепле багаття доброї людини ще довго гріє інших, а може, навіть не згасає.
Г Сонце пригріло,і над землею підіймається ледве помітний випарок.
Д Ранок був безвітряний, тихо пролітала негуста пороша, і садок ніби відпочивав після нічної негода.

13.Установити відповідність між склад­ними синтаксичними конструкціями і кількістю умовно простих речень, що вхо­дять до складу їх.
1 Мовчала ніч; усі мовчали; і соловейко задрімав; на небі зірочки блищали, за гаєм місяць виглядав.
2 Я допомагав дідусеві; це мені подобалося, і, коли він ходив кудись, я залюбки залишався замість нього на пасіці.
3 Дівчина дивилася в бінокль на берег, і коли зверталася до капітана, то очі її блищали..
4 Обірветься він (сон) — і все зміниться у світі: з лісів примчать її горбоносі красені, зі старості вийдуть ці верби, і місяць накине їм, як дівчатам, на плечі хустки блакитного шовку, та й вона помолодшає під цвітом молодих очей, під вечірнім закоханим вуркотінням, що має прийти до її синів..
А 3
Б 4
В 5
Г 6
Д 7
14. Установіть відповідність між   складними синтаксичними  конструкціями та   їх типами
1 сурядний і підрядний зв'язок
2  безсполучниковий і підрядний зв'язок
3 безсполучниковий і сурядний зв'язок
4 безсполучниковий, сурядний і підрядний зв'язок
А Вільно й широко розляглися зелені поля; не тіснили їх похмурі ліси, і не давили високі гори.
Б  Доки ми посипаємо, сіємо-віємо та викрикуєм свою колядницьку хвалу цій хаті, із покутя весь час дивиться на нас на дошці  мальована Пречиста Матір з Немовлям, вона оцінює  наші завзяті старання та   чемність.
В Довго ще говорили обоє, обмірковуючи прочитане, то знову вони замовкали з приводу якоїсь думки, що випадково надходила одному чи другому до голови. .
Г  Стояла тиха і по - своєму хвилююча година: згори на верховіття лісу опускався сизий присмерк, а внизу з - під кожного куща виповзав туман, тому здавалось, що над землею коливалися два неба.
Д Щороку кращають світанки, щороку більшають розливи,од саду верби-подолянки пливуть до лісу боязливо.

ІІІ рівень
17.Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Побудуйте його структурну схему. Підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням  
З острахом і невеселою радістю що пробивалася крізь усі тривоги я вискочив на весняну вулицю де кожна калюжка тримала в собі клапоть сонця

 

Немає коментарів:

Дописати коментар